Translate

torsdag 1 juni 2017

Kullasparris

Nu har jag städat vad jag ska på ett bra tag. Jag känner mig helt mörbultad i hela kroppen. Imorse cyklade jag ut till Lerberget och städade KDFF:s träningslokaler. Det blev premiär med min elcykel och det gick hur bra somhelst. Med tanke på att jag med nöd och näppe lyckades får stopp på den innan jag brakade rakt in i caféet på vår gård igår så är jag väldigt nöjd. Tillbaka hemma städade jag lägenheten också och nu är jag nästan färdig med det mesta. Det är lite kvar till morgondagen, men bara sådant som är roligt. Imorgon ska jag fota resultatet i scraprummet!
Ikväll hade vi sommaravslutning i Fotoklubben och skulle träffas på Kullasparris som är ett företag som bl a odlar och säljer sparris. Det är ca 1 mil dit och jag tog min cykel. Vilken njutning det var att cykla på de små vägarna i försommargrönskan och trots frisk vind behövde jag inte bli helt slut. Jag är så enormt glad för denna cykel, det trodde jag aldrig. Ett 30-tal medlemmar samlades och vi fick en trevlig föreläsning om företaget, sparris, odling, biodling, höns och mycket annat.



Vilka entusiaster, engagerade och så roliga att höra på, hur de byggt upp odlingarna och vilket jobb de har.



Där fanns en åskådare till.




Rapsen är nästan utblommad nu.


Där fanns fantastiska blodklöver, de är för bina om jag fattade det rätt.


Nyplanterad sparris.


De här irisen är så vackra i färgen.




Tuppen försökte hålla kontrollen över hönorna, han var inte snäll mot dom.





Gurkörten, den saknar jag att ha och dekorera maten med. 




Efter allt detta fina så kom vi in och möttes av dukade bord.


En sådan trevlig kväll vi hade med god Sparrissoppa, bröd, ost och kaffe med kaka efteråt.



Vår äldsta medlem Rolf tackar vår ordförande Thore för detta fina arrangemang.


Med sparris i cykelkorgen cyklade jag hemåt i solnedgången.


Vinodlingar kantade en del av vägen. Det gick så bra att cykla hem också, helt fantastiskt detta.

2 kommentarer:

  1. Åhh!! Så mycket fint du bjuder på som alltid!! Häftigt att det funkar så bra med en elcykel!! Perfekt!!! Kram 💚💚💚

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja det är helt underbart med cykeln, så njutbart att cykla omkring utan att bli helt uttröttad! Kram

      Radera