Translate

torsdag 5 april 2018

Honfleur

Vilken dag vi har haft, nu är vi fullständigt sprängfyllda med intryck, det är tröttande haha! Vi har kört längs med Normandiekusten och den ger verkligen eftertanke på många sätt. Vägen idag har varit småvägar igen och nu ser vi faktiskt fram emot stora motorvägar som bara är att köra. 

Vi har stannat fyra gånger idag längs med Omaha Beach, vi har parkerat och gått och tittat, funderat över kriget och alla umbärande och till vilken nytta? Jag hoppas vi slipper att någonsin uppleva något liknande igen.












Ett av många muséer och Harald var inne här, jag passade på att koka lite lunchkaffe till oss.










 Det finns hur mycket som helst att titta på, vi valde några och kanske vi återkommer någon gång. Vi fortsatte mot Honfleur som ligger vid Seines mynning. De små vägarna fortsatte och plötsligt kom en större väg och bebyggelsen blev helt annorlunda. Vackert det också.









Vi har aldrig seglat till Honfleur däremot till många andra franska hamnar vid kusten. Harald skulle seglat dit en gång på 70-talet med en kompis, men dom kom aldrig in där innan Harald mönstrade av och han har alltid velat komma dit. Så vi körde dit, en stor ställplats väldigt centralt och det var inga problem med plats.


Strax innan vi var framme gick flera stora bitar av en tand av på mig. Jag satte tänderna i en sån där fylld lakrits, inte hård och inte seg, så det kvittar nog vad jag hade bitit i så hade tanden ramlat isär. Jag blev ganska orolig över att det skulle börja göra ont, men än så länge är det bara obehagligt.
Vi tog en promenad i stan och hade bestämt att äta ute ikväll. Vilken fin stad, påminner lite om Nyhavn i Köpenhamn, men ändå annorlunda. Vi strosade runt och började leta matställen, det fanns massor och då blir det svårare. Iallafall fick vi skärpa till oss och bara gå in på ett ställe.









Ja, det är tröttande haha!




Jag gick och tittade på Calvadosflaskor, men Harald tyckte jag kunde köpa det på gränshandeln istället, säkert billigare, men det är ju inte det som är grejen.


Vi åt sådär gott, jag fick äntligen äta musslor som jag tänkt och Harald tog som vanligt sin köttbit. Dyrare än gott kan jag säga och ikväll har jag magknip! Vi är trötta, Harald sover redan!



Sallad med getost till förrätt för oss båda.



Ikväll har vi el och ska sova gott och inte ha bråttom iväg imorgon!

2 kommentarer:

  1. Ja en massa intryck och känslor förstår jag♥️ Der blir omvälvande liksom när det kommer så nära. Men vilka vackra bilder!! Tänk vad lycklig vi är som får följa med er såhär och se allt!! Mindre skoj dessvärre med tanden😩 Hoppas det fortsätter att gå bra och inte börjar göra ont.
    Skönt med el nu , njut!! KRAAM 💚💚💚

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja det är så mycket intryck på alla håll och samtidigt tänker jag på alla kära därhemma, men jag försöker njuta så gott jag kan haha! Kramar

      Radera